Školský psychológ

Mgr. Barbara Kubalová (školský psychológ)

Konzultačné hodiny: pondelok až piatok 7:30 – 14:00, najlepšie po vzájomnej dohode
Email: barbara.kubalova@gmail.com
Telefón: 0908 073 387
Kancelária: výchovný poradca

Aké sú moje hlavné úlohy ?

  • Diagnostická činnosť – poznáva osobnosť žiaka z hľadiska osobnostného, kognitívneho, emocionálneho a sociálneho vývinu, osobitnú pozornosť venuje žiakom s problémami v učení, žiakom s poruchami správania, žiakom ktorí sa nachádzajú v krízových životných situáciách, nadaným a talentovaným žiakom
  • Intervenčná činnosť – v spolupráci s učiteľským kolektívom a inými odborníkmi hľadá spôsoby a vytvára program pre uskutočnenie pozitívnych zmien v osobnosti žiaka vo vzťahu k rodičom, učiteľom, spolužiakom a prostrediu, s ktorým prichádza do kontaktu. Napomáha učiteľom a rodičom spracovávať ich postoje a prežívanie voči deťom/žiakom vyplývajúce z rôznorodých situácií v škole
  • Preventívna činnosť – na základe pozorovania triednych kolektívov, vytvára a realizuje preventívne programy šité na mieru, ktoré slúžia na skvalitnenie triednej atmosféry a rozvoju osobnosti žiakov
  • Poradenská činnosť – poskytuje konzultácie rodičom, učiteľom a žiakom, pomáha pri integrácií žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami do výchovno-vzdelávacieho procesu

Školský psychológ poznáva atmosféru školy, členov pedagogického zboru, štýl ich práce a používané metódy, žiaci môžu v prípade potreby okamžite využiť jeho služby a požiadať o pomoc. Školský psychológ sa vo svojej činnosti zameriava na plnenie tzv. podporných služieb v škole. Je partnerom pre všetkých účastníkov vzdelávacieho procesu, pozorným a trpezlivým poslucháčom, diagnostikom, sprievodcom a konzultantom a mediátorom pri riešení problémov, pri vyjednávaní a konfrontácii rôznych názorov. Jeho snahou je vytvárať atmosféru bez stresu, napätia a úzkosti a kreovať priateľské a partnerské vzťahy medzi žiakmi a učiteľmi ako aj žiakmi navzájom, založené na dôvere, opore, pomoci a kooperácii.

Vo vzťahu k žiakom pomáha riešiť problémy súvisiace s učením (tréma a strach pri odpovedaní, zlepšenie spôsobov učenia a postoju k vzdelávaniu, motivácia k učeniu, problémy so sústredením pri učení a príprave do školy, poruchy učenia) a s osobným životom (problémy v škole zo začlenením sa do kolektívu, vzťahy s priateľmi, rodičmi, súrodencami, konflikty a hádky, problémy v láske alebo vzťahoch s rovesníkmi, rozvod rodičov, výber strednej školy, …)

Učiteľom pomáha porozumieť žiakom a ich problémom a potrebám. Spolupracuje pri voľbe vhodného prístupu k žiakom s poruchami učenia, správania, nadaným žiakom, hľadá spolu s učiteľom výchovné metódy pre lepšiu spoluprácu žiaka a učiteľa. Zaoberá sa problémami psychickej záťaže učiteľov a možnosťami ich prekonávania. V rámci svojej pôsobnosti pomáha pri riešení medziľudských vzťahov v škole a pri optimalizácii jej sociálnej klímy.

Je k dispozícii rodičom pri riešení aktuálnych ťažkostí dieťaťa, poskytuje poradenstvo pri výchovných a študijných problémoch.

„Psychológ je partnerom pre všetkých účastníkov vzdelávacieho procesu za každých okolností, pozorným a trpezlivým poslucháčom, pozorovateľom, sprievodcom aj konzultantom pri riešení problémov, zrkadlom vzniknutých situácií a postojov, no predovšetkým je človekom s časom vyhradeným pre Teba/Vás …“ (Zemková)

Programy s ktorými pracujem:

  • Zippyho kamaráti – zamerané na rozvoj emocionálnych a sociálnych zručností (1. ročník)
  • Emocionálny kompas – participácia s triednymi učiteľmi (2.-4. ročník)

Emocionálny KOMPAS

  • Chuť žiť! – prevencia porúch príjmu potravy (7.-9. ročník)

Úvod

  • Preventívne aktivity na podporu sociálnej klímy, kooperácie a vzájomných vzťahov po dohode s triednymi učiteľmi (1.-9. ročník)