Muzikál Mamma Mia

Po skutočne dlhej prestávke sa rozhodli naši pedagógovia zorganizovať pre seba team bulding formou zájazdu do Bratislavy. Konkrétne, na predstavenie celosvetovo známeho muzikálu Mamma Mia, ktoré už rok vypredáva neveľkú sálu divadla Nová scéna. Organizátori sobotného zájazdu (sobota 3.11.2018) možno boli prekvapení, že 40 lístkov na toto predstavenie sa po počiatočnej eufórii predávalo pomerne ťažko. Teraz už však môžeme povedať „kto nešiel, môže ľutovať.“ A tak polovicu autobusu (ďakujeme vodičovi Milankovi Drahňákovi zo spoločnosti ZANADO) zaplnili priatelia a rodinní príslušníci našich zamestnancov. Mimochodom, všetci vytvorili výbornú spoločnosť a skvelú partiu ľudí. 

„Za tri hodiny predstavenia som prežil svojich desať rokov života“. Možno takto zareagoval návštevník premiéry muzikálu Mamma Mia! v bratislavskej Novej scéne.

Za názvom muzikálu sa skrýva štvorica švédskych speváčok a hudobníkov, ktorí doslova cez noc dobyli svet. Štipku zásluhy malo na tom aj Slovensko, keď už v roku 1977 šikovnosťou hudobného vydavateľstvo Opus vydalo ich tretí album ABBA.

Svetová premiéra muzikálu uzrela svetlo sveta v roku 1999 v londýnskom Prince Edward Theatre s kapacitou takmer 1 800 sedadiel. Na bratislavskej Novej scéne ho tvorcovia pripravovali pre nabitú sálu, s počtom niečo cez 600 miest, pred necelým rokom. Už to musel byť handicap pri získavaní licencie od vlastníkov práv. Príbeh matky Donny a jej dcéry Sofie odohrávajúci sa na gréckom ostrove Kalokairi. To je pointa deju vytvoreného na podklade textu piesne švédskej skupiny ABBA Mamma Mia z roku 1975.. Situačná zápletka sa rozvíja príchodom troch potenciálnych „otcov“ ako relikvií búrlivého života bývalej speváčky Donny, ktorá mala v jednom čase a na jednom mieste pred dvadsaťjeden rokmi románik s troma mužmi. Tak sa narodila Sofia, jej dcéra, bez uznania otcovstva jedného z nich. Na ostrov prichádzajú aj Donnine bývalé kolegyne zo speváckeho tria Donna and the Dynamos. Je to bohatá a trikrát rozvedená Tanya a neambiciózna,  stále osamelá Rosie. Stačilo to na to, aby sa rozbehol príbeh o hľadaní toho pravého otca nevesty. 

Nikoho neprekvapilo, že divadlo má k dispozícii skvelú Katarínu Hasprovú (Donna), spájajúcu energiu so senzitívnosťou, nádherným citom pre zobrazenie deja. Ďalšia hviezda, Sisa Sklovská, poňala Tanju herecky extrovertne, no jej tmavý alt znel unikátne. Krok s nimi držala aj Zuzana Vačková ako Rosie, Patrik Vyskočil komplexne presvedčivým Skyom a nádherná, vzrastom malá, ale výkonom, aj tým speváckym presvedčivá Romana Dang Vanová v úlohe Donninej dcéry Sofie. Žáner ? Romantická komédia.

Mamma Mia! však to nie je len komédia, je to v prvom rade hudobná koláž poskladaná z pesničiek, ktoré sa považujú za dôstojnú konkurenciu pesničkám najvyššieho rangu vo svetovej pop music. Na Novej scéne sa toho ujal dirigent Ľubomír Dolný so živým, malým, ale zato výdatným obsadením orchestra. Tak si mohli diváci vychutnať pesničky ako Honey, Honey, I Have a Dream, Money, Money, Dancing Queen, Thank You for the Music, The Winner Takes It All, Tak a Chance On Me, One Of Us, Summer Night City, Our Last Summer,  Waterloo a samozrejme Mamma Mia, celkove 27 megahitov švédskeho kvarteta so slovenskými textami Martina Sarvaša. Tie neboli len prekladom cez kopirák. Sarvašovi sa podarilo do textov vpašovať mnohé slovenské prívlastky a objavili sa aj vtipné narážky, ktoré išli ľahko do úst hercov (svadobná cesta do Vietnamu, byvolove slipy..). Podarilo sa to aj v prípade postáv, ktoré boli obsadené nemuzikálovými hercami. Najmä Petrovi Kočišovi v úlohe jedného z otcov, Billa a Zuzane Vačkovej v Donninej priateľke, Rosie To, že bravúrne zvládli komické postavy, nebolo žiadnym prekvapením. V prípade spievania, ale najmä pohybu to však bol objav roka. Ani ďalší aktéri hudobnej zábavy nehrali druhé husle. Róbert Halák, Martin Kaprálik, Dušan Kaprálik a mnohí ďalší rovnocenne napĺňali večer patriaci zábave, vtipu, dobrej hudbe a pestrým farbám kostýmov a svetiel v dvojfarebnej modro-bielej „gréckej“ scéne Diany Strauszovej. Hravosť a ľahkosť, ktorá vládla na pódiu, sa prenášala do hľadiska.

Negatíva a prekvapenia? Tých bolo naozaj málo na tomto zájazde. Pokladníčka v divadle zrejme nemala ten najlepší deň a tak nás skoro pripravila o zážitok. Trochu dopletený sprievodca, ktorý rozprával o Oravskom hrade, okolo ktorého sme ani náhodou necestovali, rieka Hornád asi cez Trenčín tiež netečie, Onur a Júlia studňu lásky nikdy nekopali a Lomikar, ten svoj život neukončil skokom z Beckovského brala. Zato sme sa dozvedeli všetko podstatné o skupine ABBA a muzikáli Mamma Mia už počas cesty do Bratislavy. A prekvapenia na scéne? Určite výkon Romany a Kataríny, nepatrná vsuvka v podobe piesne Bicycle Race od Skupiny Queen do playlistu, tanečné kreácie Petra Kočiša a … ten Martin Kaprálik, kto by to bol povedal?