Muzikál Mária Terézia # posledná milosť

Milovníci histórie a dobrého muzikálu si opäť prišli na svoje. Nová scéna totiž uviedla 30. marca  pôvodný slovenský muzikál Mária Terézia # posledná milosť autorov Gombár – Horňák – Brezáni. Po muzikály Mamma Mia, druhá kultúrna vsuvka do stereotypného života školského zboru. Tentokrát sa však do autobusu smer Bratislava dostalo viacej priateľov Nábrežnej ako vlastných, čo si myslím bolo na škodu. Nie tých, ktorí sa rozhodli stráviť nádhernú volebnú slniečkom prehriatu sobotu v autobuse a predovšetkým v priestoroch divadla Nová scéna na Živnostenskej 1 v Starom Meste Bratislava. Po úspešných muzikáloch „Mata Hari“ a „Madame de Pompadour“ siahli autori opäť po známej osobnosti, tentoraz z našej histórie. Mária Terézia bola najvýznamnejšou ženou Habsburskej dynastie a kľúčovou postavou v politike 18. storočia. Súčasne však matkou, ktorá porodila 16 detí a žila v šťastnom manželstve po boku Františka Lotrinského. Príbeh muzikálu sa začína odvíjať práve v momente, keď Mária Terézia stráca svojho milovaného manžela a panovníčka prestáva mať na dlhé mesiace záujem o vonkajší svet a dianie v ňom. Dejom sme vstúpili v hrobke jej milovaného manžela a následnou jej zmenou  nie len imidžu (strihanie dlhých vlasov a zahalenie sa do čierneho hávu). Paralelne s príbehom Márie Terézie sa odvíjal na scéne aj príbeh mladej vdovy Magdalény, ktorá prišla do prešporského podhradia Vydrice oživiť starý mlyn a zabudnúť tak na svoje trápenie. Nešlo o žiaden o historický dokument, aj keď mnohé postavy viedenského dvora, ktoré sa v muzikáli objavili, ako napr. generál Hadík, Barón von Trenck či osobný lekár Gerard von Swieten, skutočne existovali. Rovnako boj o moc a konflikt s pruským kráľom Fridrichom II. Fabulácia nastáva v príbehu Magdalény, ktorú jej schopnosť liečiť, vidieť do duše a minulosti ľudí, dovedie k intrigám, závisti a obvineniu z bosoráctva. Muzikálový príbeh podporili autori aj súčasnou hudbou skúseného autora Ľubomíra Horňáka, moderným tancom a na prekvapenie divákov aj dotieraví paparazzi s mobilmi v rukách. Súčasnosť prepojená aj hláškou syna Jozefa II. Habsburského v podaní Dávida Hartla „dnes je aj druhé kolo prezidentských volieb“. Jozef pôsobil ako rebel a jeho spev pripomínal miestami moderný  rap… Okrem Márie Terézie v podaní, nepreženiem, keď poviem Božskej a neuveriteľnej Sisy Sklovskej a jej syna Jozefa II. sa predstavilo ďalších šesť veľkých postáv na jednej strane, osem veľkých postáv na druhej strane, do toho vstupoval 14-členný zbor a živá kapela. Dcéru Máriu Kristínu si zahrala Jana Lieskovská, v postavách generála Hadíka sme spoznali Braňa Deáka, u Gerarda von Swietena Tomáša Majlátha, slizkého a zradného baróna von Trencka stvárnil Marcel Ochránek, vojaka Gábriša Igor Čálik, priateľa Magdalény Dárius Kočí. Na pódiu sa predstavili aj ďalšie hviezdy Novej scény – Mirka Gális Partlová, Pavol Topoľský, Peter Kočiš, Vladislav Plevčík či Lucia Vráblicová. Prekvapenia večera – fantastický spevácky výkon Petry Dubayovej v úlohe Magdalény (o Sise nebolo ako prekvapení treba rozmýšľať),  Agnus Dei (Baránok Boží) si strihla Mária Terézia z balkóna asi päť metrov od miesta, kde som sedel (zimomriavky na celom tele a podľa mňa pieseň večera) a stretnutie na chodbe kúsok od bufetu v čase prestávky s Marekom Fašiangom. Syn riaditeľky Novej scény si sedkal v samotnej lóži so svojou priateľkou. Viac asi netreba hovoriť, treba vidieť. Predstavenie Mária Terézia je v programe divadla aj v nasledujúcich dňoch. Pri rozlúčke pred našou školou niečo po jednej v noci končilo konštatovaním vedúceho akcie, riaditeľa Igor Drexlera : Dnes, po 278 rokoch sa do čela krajov slovenských postaví druhá žena v histórii. Dozvedeli sme sa totiž predbežné výsledky prezidentských volieb. Po Márii Terézii bude tou ženou pani Zuzana Čaputová. Vládkyňou našich dvoch dní však jednoznačne bola Sisa Sklovská.